تعمیر هارد | مرکز تخصصی تعمیرات هارد | لابراتوار هارد ایران

تعمیر هارد دیسک یکی از خدمات لابراتوار هارد ایران میباشد ، اساسا تعمیرات هارد بر دو دسته تعمیر لاجیکی هارد و تعمیر فیزیکی هارد دیسک تقسیم میشود. ممکن هست این پروسه شامل هر دو مورد تعمیر باشد.البته نباید تعمیرات فیزیکی هارد را با تعمیر مکانیکی هارد اشتباه گرفت ، تعمیرات فیزیکی هارد شامل موارد مختلفی از قبیل رفع بدسکتور فیزیکی یا همان بدسکتور سخت افزاری ، رفع خرابی فیزیکی ماژول های فیرم ور یا خرابی هد هارد و… دانست.

زمانی که از تعمیرات هارد صحبت میکنیم منظور راه اندازی دوباره هارد به جهت استفاده مجدد از آن است . گاها مشتری به اشتباه در مورد بازیابی اطلاعات هارد از لفظ تعمیر هارد استفاده میکند که این کار نادرستی میباشد که ممکن است مجموعه ما را دچار اشتباه کند. علت امر این است که در پروسه برطرف شدن ایراد هارد به جهت رفع بدسکتور لاجیکی و همچنین تست نوشتن و یا رایت هد هارد باید بر روی تمامی سکتور ها یک الگو مشخص نوشته شود که این عمل موجب بازنویسی روی اطلاعات قبلی شده و منجر به حذف اطلاعات برای همیشه میگردد.

هارد اکسترنال وسترن دیجیتال

هدف از تعمیر هارد:

قطعا هدف از تعمیرات هارد استفاده مجدد از آن میباشد اما نه به هر قیمتی ، قطعا در این پروسه دو پارامتر هزینه تعمیر هارد و مهمتر از آن استفاده بهینه از هارد مهم میباشد که پس از طی مراحل تعمیر، مجددا هارد برای طولانی مدت کارایی لازم را داشته باشد.

قیمت تعمیر هارد چقدر هست؟

مبنای محاسبه تعیین نرخ تعمیرات هارد دیسک بر اساس دو پارامتر ایراد هارد و همچنین میزان ظرفیت هارد محاسبه میگردد که متغییر است ، البته هزینه تعمیر شدن هارد باید با ارزش هارد مقایسه شود و باید این هزینه تعمیر منطقی باشد.

مراحل تعمیرات هارد:

مراحل تعمیرات هارد شامل چند قسمت میباشد که از مهمترین مراحل آن عبارت است از تست هد هارد و کات کردن هد معیوب ، تست زون های هارد و همچنین تست سکتور ها و رفع بدسکتور هارد و نهایتا درست شدن هارد معیوب.

تعمیر بد سکتور هارد:

در مقاله بد سکتور هارد (Bad Sector) با تعریف این عبارت آشنا شدیم اما سوال اینجاست که مراحل تعمیر بد سکتور چگونه هست؟ همانطور که در مقالات دیگر اشاره شد زمان صحیح دسترسی به سکتور به صورت نرمال حداکثر 500ms میباشد، پس هر سکتور هارد که Delay بیشتری داشته باشد اصطلاحا آن بد سکتور هارد بوده و باید در مراحل آنالیز مشخص و در پروسه تعمیر  حذف شود.

همان طور که قبلا اشاره شد سه پارامتر در مورد بدسکتور هارد باید در نحوه تعمیر شدن هارد در نظر گرفته شود. این سه پارامتر بد سکتور هارد عبارتند از:

۱- لوکیشن و موقعیت بد سکتور هارد؛

اگر محل قرار گیری بد سکتور در یکی از سکتور های مهم هارد از قبیل بوت سکتور و یا سکتور صفر هارد باشد این ایراد میتواند مشکل ساز شود و موضوع تعمیر را دچار مشکل جدی کند. بنابر این زمانی که قرار هست هاردی تعمیر شود میبایست به این موضوع توجه کرد که سکتور های با موقعیت حساس باید کاملا سالم باشند

تعمیر هارد
هارد ایران

۲- تراکم و یا چکالی بدسکتور هارد؛

اگر میزان زیادی بدسکتور در هارد متراکم شوند به دلیل اختلال اساسی در روند کارکرد هد هارد دیسک میتواند ایراد را تشدید کند. به عبارت دیگر میتوان گفت اگر حجم زیادی از بد سکتور در یک محدوده قرار گرفته باشند هد هارد با این حجم خرابی درگیر میشود و در روند کارکرد هارد دیسک اختلال ایجاد میشود که موضوع رفع ایراد هارد را ضروری تر میکند، از طرف دیگر اگر تراکم بد سکتور هارد کم باشد و در قسمت های مختلف هارد باشد هد با برخورد با آن ها میتواند خود را آزاد کند و در مکانیسم فعالیت هارد اختلال کمتری ایجاد کند.

۳- عمق بد سکتور هارد؛

مهم ترین عامل در مورد تعمیر بد سکتور هارد اصطلاحا عمق بد سکتور هست و یا میزان تاخیر خواندن و یا نوشتن هد هارد !! هر چقدر میزان تاخیر بیشتر باشد مشکل بد سکتور بیشتر به چشم میخورد و پروسه تعمیرات هارد سخت تر میشود. البته در عمل، تجربه به متخصصین لابراتوار هارد ایران ثابت کرده که این مقدار زمان دسترسی به یک سکتور هارد در زمان های مختلف عددی ثابت نیست، به عبارت دیگر میتوان گفت ممکن است در دو زمان متفاوت رجوع به یک سکتور مشخص از هارد دو عدد متفاوت دریافت کرد . این اتفاق به دلیل داینامیک بودن شرایط هارد میباشد. گاهی اوقات برخی از مشتریان عنوان میکنند که شناسایی هارد به صورت اتفاقی و رندم صورت میگیرد یا به عبارت دیگر هارد بعضی اوقات دیتکت میشود و گاهی اوقات دیتکت ندارد، این دقیقا به خاطر وجود شرایط داینامیک هارد میباشد که البته اگر مشتری به این عمل اصرار کند ممکن است خسارات جبران ناپذیری را رقم بزند به طور مثال : شکستگی هد، خط افتادن دیسک هارد، عدم شناسایی هارد برای همیشه و …

بنابر این نباید این عمل تکرار شود تا شاید هارد یکبار شناسایی شود و بتوان اطلاعات آن را خارج کرد. حال سوال اینجاست که چطور لابراتوار هارد ایران به کمک دستگاه PC-3000 روسی میتواند اطلاعات چنین هاردی را خارج کند و یا به عنوان دیگر چرا پروسه بازیابی اطلاعات در لابراتوار هارد ایران با امنیت انجام میشود ؟؟ پاسخ این سوال را میتوان در مقاله ریکاوری هارد معیوب یافت.

تعمیر لاجیکی هارد :

در مورد خرابی لاجیکالی هارد میتوان به موارد مختلفی از جمله خرابی ماژول های فیرمور هارد اشاره کرد، در چنین مواردی برای برطرف کردن ایراد هارد باید نسبت به اصلاح ماژول اقدام کرد که روش های مختلفی وجود دارد و بسته به نوع خرابی ماژول هارد باید تعمیر شود. البته توجه داشته باشید که تغییر در ماژول های کار بسیار حساسی میباشد و مستلزم داشتن اطلاعات کافی در زمینه تعمیرات هارد و همچنین ابزار تخصصی جهت دسترسی به فضای SA هارد همچون PC-3000 است. بنابر این توصیه میشود بدون داشتن مهارت کافی اقدام به دستکاری هارد نکنید.
لابراتوار هارد ایران؛ مرکز تخصصی تعمیرات هارد دیسک در ایران بعنوان مجهزترین مرکز تعمیر هارد ایران و همچنین در اختیار داشتن تخصص بین المللی در زمینه تعمیرات تخصصی هارد های برندهای مختلف از قبیل وسترن دیجیتال (WD)، سیگیت (Seagate)، توشیبا (Toshiba) و … با کیفیت بالا و همراه با گارانتی نسبت به تعمیرات هارد اقدام مینماید.

باز کردن هارد در خلاء !!!

اگر چه لابراتوار هارد ایران مجهز به تجهیزات کامل از قبیل کلین روم و … میباشد؛ اما در واقعیت چیزی تحت عنوان محیط خلاء برای تعمیر هارد وجود ندارد و البته نیازی هم به باز شدن هارد در اکثر موارد نیست. جالب است بدانید در مکانیسم هارد، هوا نقش بسیار مهمی را دارد ( البته هوا کاملا تمیز که توسط فیلترهای هارد تمیز میشود ) و محیط خلاء یا اصطلاحا وجود دستگاه خلاء لزومی ندارد و قطعا هارد بدون وجود هوا نمیتواند مکانیسم درستی داشته باشد !! البته در نظر داشته باشید این دلیلی بر این نیست که بتوان هارد را در محیط غیر ایزوله استاندارد و در محیط عادی باز کرد و میبایست هارد در یک مرکز تخصصی هارد بررسی و سپس باز شود.
لابراتوار هارد ایران مجهزترین مرکز تخصصی تعمیر هارد ایران با در دست داشتن بروزترین تکنولوژی همچنین بهره مندی از متخصصان با تجربه در زمینه بازیابی اطلاعات هارد و تعمیر هارد دیسک آماده ارائه خدمت رسانی به کلیه هموطنان و کلیه ارگان ها و سازمانها میباشد.

یک پاسخ به “تعمیر هارد | مرکز تخصصی تعمیرات هارد | لابراتوار هارد ایران”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *