شناسایی نشدن هارد اکسترنال | عدم شناسایی هارد دیسک اکسترنال | لابراتوار هارد ایران

رفع مشکل شناسایی نشدن هارد اکسترنال در کمترین زمان ممکن و با تجهیزات فوق حرفه ای لابراتوار هارد ایران. در این مقاله میخواهیم به عواملی که موجب عدم شناسایی هارد اکسترنال میشوند و نحوه تشخیص ایراد و نهایتا راهکارهای آن بپردازیم.

در ابتدا یک تعریف جامع از اجزای هارد اکسترنال خواهیم داشت که به سه جزء تقسیم میشوند:

۱- عضو اصلی هارد داخلی  که ممکن است در دو سایز ۲.۵ اینچی و ۳.۵ اینچی مشاهده شوند.

۲- برد رابط ساتا و یو اس بی ( Sata to USB Converter ) که ممکن است در بعضی از مدلها مانند WD My passport این مدار در خود برد هارد تعبیه شده باشد.

۳- کابل ارتباطی که ممکن است در انواع مختلف USB 2.0 و USB 3.0 و با مدل های مختلف مانند تصویر زیر باشد.

 

شناسایی نشدن هارد اکسترنال

چه مواردی باعث شناسایی نشدن هارد اکسترنال میشوند؟

عوامل مختلفی را میتوان دلیل دیتکت نشدن هارد اکسترنال دانست از جمله:

۱- در ابتدا میبایست از سلامتی کابل رابط USB اطمینان حاصل کرد، خرابی کابل رابط میتواند بصورت مختلفی نمایان شود؛ در بعضی موارد باعث روشن نشدن هارد میشود و گاهی اوقات باعث شناسایی نشدن هارد اکسترنال میشود.

۲- آداپتور و یا همان منبع تغذیه جداگانه مختص هارد های 3.5” که حدود ۱.۵ تا ۲ آمپر میباشند. اگر تغذیه بدرستی انجام نشود ممکن است با مشکل شناسایی نشدن مواجه شویم و یا اینکه اصلا موتور هارد روشن نشود. استفاده از یک آداپتور استاندارد مخصوصا در مورد برند سیگیت بسیار مهم است.

۳- برد رابط USB to Sata، در صورتی که نتواند بدرستی عملیات تبدیل و انتقال اطلاعات هارد دیسک به کامپیوتر را انجام دهد قطعا هارد اکسترنال شناسایی نمیشود و یا اینکه اختلالی در پروسه فعالیتش خواهد داشت.

۴- عضو اصلی هارد اکسترنال همان هارد داخلی است که عمدتا در دو سایز ۲.۵ اینچی و ۳.۵ اینچی یافت میشود (سایز های دیگری نظیر ۱.۸ اینچی هم وجود دارد). در بیشتر موارد مشکل شناسایی نشدن هارد اکسترنال از این قسمت است. در چنین مواردی میبایست هارد توسط دستگاه تخصصی نظیر PC-3000 و یا MRT مورد تست و بررسی قرار بگیرد و عیب یابی بشود.

 

چگونه هارد اکسترنال که مشکل شناسایی شدن دارد را عیب یابی کنیم؟

روش های مختلفی برای یافتن خرابی هارد اکسترنال وجود دارد که هر کدام مراحل مخصوص به خود را دارند.

  • تست کابل هارد اکسترنال؛ قدم اول این است که از سلامت کابل رابط اطمینان حاصل کنیم، اگر هارد اکسترنال از منبع تغذیه جداگانه ای استفاده نکند وظیفه انتقال جریان الکتریکی با کابل یو اس بی هست. در این موارد دو حالت ممکن است پیش بیاید، اول آنکه به خاطر قطع شدن سیم رابط ولتاژ هارد اکسترنال روشن نشود وثانیا اینکه به جهت مستهلک شدن و یا نازک شدن رشته های کابل رابط جریان درست انتقال پیدا نکند که در این حالت اگر هارد روشن شود ممکن است به درستی شناسایی نشود و یا اینکه صدای هارد نرمال نباشد و صدای تق تق و یا صدای قیژ قیژ و … به گوش برسد. اما در مورد هارد اکسترنال که دارای کابل پاور جداگانه است میبایست صحت جریان الکتریکی را در آداپتور و کابل آن جستجو کرد. اما نکته بعدی خرابی در مورد رشته های دیتا کابل USB است. اگر این رشته از کابل رابط دچار مشکل شود میتواند باعث دیتکت نشدن هارد اکسترنال و یا شناسایی نشدن صحیح هارد بشود.

تست برد هارد دیسک که شناسایی نمی شود

  • اگر پس از تست کابل رابط و منبع تغذیه از سلامت آنها اطمینان حاصل کردیم میبایست گزینه بعدی یعنی برد رابط ( USB to Sata) مورد بررسی قرار بگیرد. چون اساسا این برد ها هر دو وظیفه انتقال اطلاعات و همچنین تامین جریان الکتریکی لازم را دارند میتوان هر دو احتمالی را که بالاتر بیان کردیم شامل بشود. اما نکته خاص در مورد برخی برند ها مانند هارد بوفالو (Buffalo) و وسترن دیجیتال (WD) وجود الگوریتم خاص کد گذاری اطلاعات (Encryption) است که سبب میشود کار کمی پیچیده تر بشود، در ادامه به این نکته خواهیم پرداخت.

 

  • مهمترین قطعه در هارد اکسترنال خود هارد داخلی است که عمدتا به خاطر حساسیت بالاتر نسبت به بقیه قطعات زودتر خراب میشود و تجربه ثابت کرده است که بیش از ۹۰٪ مشکلات هارد اکسترنال از هارد داخلی است. در چنین حالتی توصیه میشود که به هیچ عنوان دوباره هارد را روشن نشود و به یک مرکز تخصصی تعمیر هارد مراجعه نمایید. موارد زیادی باعث عدم شناسایی هارد داخلی یک هارد اکسترنال میشود از جمله؛ خرابی یک و یا چند هد که نیاز هست در چنین مواردی جراحی هارد انجام گیرد. وجود بد سکتور را هم از دیگر علائم مهم باید برشمرد در چنین حالتی اگر حجم بدسکتور زیاد باشد ممکن است “صدای خر خر از هارد شنیده شود”. و حتی باعث کند و دیر شناسایی شدن هارد گردد و یا پروسه انتقال اطلاعات دچار مشکل شود. مورد بعدی خرابی در ماژول فرمور هارد است که سبب میشود دیتکت هارد دچار مشکل شود. برای رفع خرابی فریمور هارد میبایست از دستگاه های تخصصی کمک گرفت. برای یافتن اینکه خرابی هارد اکسترنال از هارد داخلی هست و یا خیر میتوان آن را بصورت جداگانه روی سیستم دیگری مورد تست و عیب یابی قرارداد اما میبایست توجه نمود که اصرار بیجا ممکن است سبب افزایش ایراد و شدت گرفتن خرابی شود. اما سوالی که ذهن برخی کاربران را درگیر میکند اینست که ، چرا هارد بصورت رندم شناسایی میشود؟ عوامل مختلفی سبب تصادفی دیتکت شدن هارد میشود اما میتوان در پاسخ گفت مهم ترین عامل داینامیک بودن شرایط هارد است ، به طور مثال ممکن است در چند مرحله خواندن یک سکتور زمان دسترسی متفاوتی نسبت به دفعات قبل داشته باشیم. همین عامل میتواند سبب شود در برخی موارد که Access Time کمتری داریم موفق به شناسایی هارد بشویم اما با افزایش این پارامتر نتیجه چیز دیگری باشد. البته پارامتر های دیگری نیز میتواند باعث رندم دیتکت شدن هارد شود که پرداختن به آنها در اینجا امکان پذیر نیست.
شناسایی نشدن هارد اکسترنال
حل مشکل شناسایی نشدن هارد اکسترنال

در نهایت پس از تشخیص ایراد راهکار مناسب چیست؟

  • اگر کابل یو اس بی هارد دچار مشکل شده باشد میبایست تعویض گردد اما باید توجه داشت که حتما از کابل های با کیفیت بالا و اورجینال استفاده شود، زیرا ممکن است کابل غیر استاندارد سبب آسیب جدی به هارد دیسک شود. در مواردی هم که آداپتور جداگانه لازم است از کیفیت آن اطمینان حاصل کرد بعلاوه موضوع آمپر(شدت جریان) هم بسیار مهم است ، اصولا هارد سیگیت به نسبت دیگر برند ها مستلزم آداپتوری با شدت جریان بالاتر است . پیشنهاد میشود برای هارد اکسترنال سیگیت از آداپتور ۲.۵ آمپر استفاده شود ، اگرچه ممکن است با هارد شدت جریان کمتری هم کار کند اما رعایت این موضوع از بسیاری آسیب ها جلوگیری میکند.
  • در مورد تعمیر برد رابط هارد اکسترنال میبایست به چند نکته اشاره کرد.۱- از آنجایی که این برد هم وظیفه انتقال اطلاعات و هم انتقال جریان الکتریکی را برعهده دارد میبایست از کیت مناسب و با کیفیت بالا استفاده کرد که از خرابی هارد جلوگیری شود۲- موضوع شکل ظاهری برد رابط و نحوه قرارگیری سوکت هم باید مد نظر قرار گیرد تا بتوان آن را جایگزین کرد ، گاهی دیده میشود به خاطر پیدا نشدن برد مشابه ، مشتریان به فکر تعویض سوکت هارد اکسترنال میافتند، در حالی که ما این کار را کاملا رد میکنیم به جهت آنکه اولا تعویض سوکت به شکل اول امکان پذیر نیست و سوکت جایگزین شده به هیچ عنوان ثابت و محکم نمیشود و ثانیا به خاطر حساسیت و کوچک بودن و البته نزدیک شدن پایه ها بسیار خطرناک میشود.۳- مهم ترین موضوع انتخاب برد مشابه از نظر چیپست و گاها الگوریتم کد گذاری (encryption) است که کار را کمی پیچیده در بعضی مدل از هارد ها همچون وسترن دیجیتال (WD) و بوفالو (Buffalo) و … برد رابط علاوه بر انتقال اطلاعات و جریان الکتریکی وظیفه encrypt و decrypt کردن اطلاعات را بر عهده دارد. به همین خاطر اگر هارد داخلی این چنین مدل ها را بصورت مستقیم به سیستم متصل کنیم هیچ گونه پارتیشن و یا اطلاعاتی را مشاهده نمیکنیم و حتی اگر برای بازیابی اطلاعات اقدام شود هیچ گونه نتیجه ای حاصل نخواهد شد. راهکار چیست؟ برای ریکاوری هارد وسترن دیجیتال و بوفالو دو روش را میتوان انجام داد؛ نخست میتوان برد با همان آی سی کنترلر پیدا و جایگزین کرد که بسیار کار سخت و پیچیده است، راهکار اصولی و ساده تر اینست که از دستگاه ریکاوری کمک بگیریم و بصورت مجازی این الگوریتم کدگذاری را ایجاد کنیم و بازیابی اطلاعات هارد را انجام دهیم.
  • در آخر موضوع تعمیر هارد داخلی بسیار مهمتر و حساس تر از دو موضوع دیگر است، در مقالات قبلی به موضوع تعمیر هارد اینترنال اشاره شد ، اما در اینجا میخواهیم به چند مورد خاص در مورد هارد داخلی هارد اکسترنال  اشاره کنیم. در بیشتر موارد هیچ فرقی بین هارد داخلی اکسترنال و یک هارد اینترنال و یا کامپیوتر و لپ تاپ نمیباشد. اما در بعضی موارد مخصوصا هارد اکسترنال 2.5” تفاوت هایی وجود دارد، مثلا هارد کمی ضخیم تر از حالت عادی است و نمیتوان آن را در لپ تاپ استفاده کرد و یا برد هارد بصورت یکپارچه USB میباشد و نمیتوان به صورت ساتا استفاده شود و … نکته دیگر اینجاست که اصولا هارد داخلی کامپیوتر کمترین احتمال ضربه خوردن را دارد و پس از آن هارد لپ تاپ به دلیل اسمبل شدن داخل بدنه نوت بوک و نهایتا هارد اکسترنال که به دلیل قابل حمل بودن احتمال ضربه خوردن بیشتر میشود. منظور از ضربه صرفا سقوط از ارتفاع نیست بلکه تکان خوردن مداوم و عدم ثبات مخصوصا در زمان روشن بودن را میتوان ضربه های خفیف در نظر گرفت. این همان ضربه هایی است که باکس های اصطلاحا ضد ضربه مانند SP و ADATA نمیتوانند تاثیری در آنها داشته باشند ، چون ضربه از مکانیک داخل اتفاق افتاده است. موضوع دیگر در مورد هارد اکسترنال مربوط به تغذیه است، در هارد اینترنال اصولا منبع تغذیه از یک پاور مخصوص و استاندارد بهره میبرد و یا هارد لپ تاپ دارای برد تغذیه خاص میباشد در حالی که در هارد اکسترنال به حالت یو اس بی ممکن است تامین برق از هر دستگاهی با چنین پورتی اتفاق بیافتد که قطعا همه آنها جریان استانداردی برای این کار نخواهند داشت که میتواند بسیار خطرناک باشد.

لابراتوار هارد ایران ، مرکز تخصصی تعمیر هارد اکسترنال ، با بهره بری از تجهیزات حرفه ای بالاترین آمار خروجی از تعمیر و ریکاوری هارد اکسترنال را در کارنامه خود ثبت کرده است.

در صورت بروز مشکلاتی از قبیل شناسایی نشدن هارد اکسترنال می‌توانید با کارشناسان لابراتوار هارد ایران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *