فرمت هارد با اتصال به موبایل و تلویزیون | ریکاوری هارد | لابراتوار هارد ایران

ریکاوری هارد وصل شده به موبایل  (تلفن همراه) و تلویزیون با سیستم عامل اندروید و یا آیفون (ios) و همچنین بازیابی اطلاعات هارد متصل شده و فرمت شده توسط تلوزیون (Smart TV) با سیستم عامل های مختلف از جمله android روش های مخصوص به خود را دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
اصولا بیشترین موارد اتصال به تلویزیون هوشمند مربوط به هارد های اکسترنال میباشد، هر چند که در موارد زیادی وصل شدن هارد اینترنال به گوشی موبایل و یا تلوزیون های نسل جدید هم دیده شده است. حال سوال اینجاست که؛
اتصال هارد اکسترنال به تلویزیون عمل صحیحی هست؟

در پاسخ باید گفت خیر به دو دلیل،
1. اول آنکه تفاوت سیستم فایل های کامپیوتر و تلویزیون و یا لپ تاپ با موبایل با هم منجر به فرمت شدن هارد با تلویزیون و یا موبایل خواهد شد. به طور ساده تر میتوان گفت اصولا پس از وصل کردن هارد به موبایل پیغامی مبنی بر پیکربندی مجدد هارد دیسک (Format Disk) دریافت خواهید کرد که در صورت تایید، هارد توسط موبایل فرمت میشود و کلیه اطلاعات نیاز به ریکاوری خواهند داشت. مواردی هم دیده شده که پس از اتصال به تلویزیون به صورت خودکار عمل فرمت دیسک انجام میشود و کاربر نمیتواند از چنین عملی جلوگیری کند. دلیل
2. ثانیا هیچ دستگاهی به جز لپ تاپ و کامپیوتر جریان استاندارد را برای استفاده از هارد دیسک مهیا نمیکنند و تجربه ثابت کرده است که موارد زیادی هارد سوخته ، به دلیل اتصال به تلوزیون و یا دستگاه های متفرقه و یا اطلاعات هارد نیاز به بازیابی پیدا میکند. دلیل آن هم این است که سیستم کنترل نوسان در دستگاه هایی همچون تلویزیون مانند کامپیوتر وجود ندارد و جریان USB استاندارد نیست. حال گاهی این پرسش شنیده میشود که آیا تلویزیون سامسونگ و یا تلویزیون LG به خاطر داشتن فلان تکنولوژی بسیار مطمئن هستند اما به جرأت میتوان گفت خیر!!


حال راهکار چیست؟ در این مورد میتوان گفت به جای اتصال هارد به تلویزیون میتوان از رابط گرافیکی بین لپ تاپ و تلویزیون مانند HDMI استفاده کرد و هارد را به لپ تاپ متصل کرد. و در مورد اتصال هارد به موبایل از طریق رابط OTG ، از روش های اتصال دیگری همچون Wifi و Bluetooth و … بهره برد.
ریکاوری هارد وصل شده به تلویزیون و موبایل :
بازیابی اطلاعات هارد متصل شده به گوشی موبایل و یا تلویزیون را چند روش میتوان انجام داد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت؛

ریکاوری هارد فرمت شده با تلویزیون با نرم افزار بازیابی اطلاعات: اگر به دنبال ریکاوری نرم افزاری هارد فرمت شده با موبایل یا تلویزیون هستید به چند نکته توجه کنید، اولا هر نرم افزاری توانایی برگرداندن اطلاعات هارد شما را ندارد یعنی اینکه ممکن است در خواندن نوعی از فایلها مثلا عکس یا فیلم ناتوان باشد و یا اینکه آنها را با کیفیت پایین تر برگرداند و البته شما به دنبال نرم افزاری دیگری بروید و آنقدر با برنامه های ریکاوری مختلف سعی به بازیابی اطلاعات کنید که دیگر راهی برای ریکاوری اصولی نماند، در ضمن ممکن است اینگونه نرم افزار ها چنان آسیبی را به دیتا شما بزنند که حتی با دستگاه هم کار نتوان انجام داد. ثانیا آنکه دیده میشود زمان تقریبی ریکاوری هارد یک ترابایتی در یک نرم افزار ریکاوری عادی تا چندین روز طول میکشد که این حد فشار و بالا رفتن دما هارد میتواند صدمات جدی را وارد کند که در نهایت هزینه ریکاوری هارد را چندین برابر کند. و ثالثا از همه مهمتر آنکه تجربه نشان داده خروجی این نرم افزار ها صد در صد نیست ، این بدین معناست که همه اطلاعات ، کامل و با همان دسته بندی و پوشه بندی و با همان نام قبلی خود بازیابی نمیشوند و یا اینکه بخشی از فایلها آسیب دیده اند. در مجموع نمیتوان گفت استفاده از این نرم افزار ها مطلقا کار درستی نیست اما یقینا میتوان گفت استفاده از چنین نرم افزار های بازیابی اطلاعات مستلزم در اختیار داشتن دانش ریکاوری بعلاوه تجربه انتخاب نرم افزار مناسب میباشند.

• بازیابی اطلاعات هارد فرمت شده با موبایل و تلویزیون توسط دستگاه ریکاوری: گزینه بعدی ریکاوری هارد فرمت شده با تلویزیون توسط دستگاه ریکاوری در مرکز تخصصی هارد ایران میباشد. در این مورد به صورت کامل اسکن انجام میشود و کلیه فایلها اعم از عکس ، فیلم ، داکیومنت ، … به صورت کامل بازیابی میشود که خروجی شامل این صفات است؛ ۱- تمامی فایلها با هر نوع فرمت حتی مربوط نرم افزار های خاص و تخصصی بازیابی میشوند.دلیل آن هم وجود توانایی خاص در شناخت انواع فایلها و تحلیل سیستم فایلها و حتی شناخت ابتدا و انتها استاندارد فایل هاست. در مورد فایلهای جدید هم مانند فیلم هایی که با دوربین کنون تصویربرداری شده اند(https://www.usa.canon.com) که نرم افزار ها قابلیت ریکاوری این فایلها را به طور مثال ندارند. ۲- تمامی فایلها با همان کیفیت اصلی و اورجینال خود بازیابی میشوند به این دلیل که فایلها از روی ایندکس (index) خوانده میشوند و قبل از بازیابی اطلاعات و طی پروسه آنالیز تمامی دیتا در chains مناسب دسته بندی میشود و فایلها دقیقا از همان سکتور هایی خوانده میشود که قبلا در آن نوشته شده اند و نه بخشی را شامل شود و یا اینکه صرفا یک shadow از فایل باشد. ۳- تمامی اطلاعات با همان دسته بندی قبلی خود ریکاوری میشوند و برخلاف خیلی از نرم افزار های ریکاوری هارد که اطلاعات بهم ریخته را برمیگردانند تمامی فولدرها و زیر فولدر ها را بر پایه پوشه بندی اورجینال (MFT Base) بازیابی میشود و میتوان با اسکن جداول فایل بندی و اشاره گر ها (Scan MFT + Index) بدون هرگونه بی نظمی اطلاعات بازیابی شوند و نکته مهم دیگر ریکاوری فایل ها و پوشه ها با همان نام قبلی و قابلیت پشتیبانی از کلیه زبان ها من جمله فارسی است.

قابلیتی که عمدتا نرم افزار های بازیابی اطلاعات هارد از انجام آن عاجزند. ۴- خاصیت فقط خواندنی بودن دستگاه ریکاوری هارد (Read only) این قابلیت را ایجاد میکند در صورت اسکن چند باره هارد تغییری در شرایط آن ایجاد نشود. به طور ساده تر میتوان گفت دستگاه رد پایی روی هارد نمیگذارد در حالی نرم افزار ریکاوری ممکن است پس از اسکن عمل بازنویسی را بر روی هارد انجام دهد
که این امر سبب آن خواهد شد که دیگر نتوان اطلاعات را حتی با دستگاه ریکاوری کرد و یا آنکه اطلاعات بدون دسته بندی و با کیفیت قبلی قابل ریکاوری نخواهند بود.

• ریکاوری هارد فرمت شده با تلویزیون و یا موبایل با تکنیک خاص لابراتوار هارد ایران:

در این روش که صرفا توسط مرکز تخصصی لابراتوار هارد ایران انجام میپذیرد با اصلاح برخی جداول هارد و همچنین تغییرات در بعضی قسمت ها به صورت هگز (Hex) بدون هرگونه دستکاری اضافی و بدون نیاز به ریکاوری هارد به معنا عمومی اطلاعات مجددا قابل بازیابی خواهند بود.

سه مزیت این روش به دو روش قبل از این قرار است؛ ۱-اولا در این روش نیاز به هارد بک آپ جهت انتقال اطلاعات نیست و تمامی اطلاعات روی همان هارد اصلی قابل دسترس خواهند شد ، این بدان معنا نیست که اطلاعات بر روی همان هارد ریکاوری میشوند بلکه ساز و کار این روش تغییر تخصصی قسمتی از هارد به جهت دستیابی مجدد به اطلاعات قبل است. این روش ابداعی لابراتوار هارد ایران به مرور زمان با افزایش ظرفیت هارد ها بسیار کاربردی و البته لازم خواهد شد.

به دلیل آنکه ممکن است مشتری به ازای یه هارد مثلا ۴ ترابایتی میبایست همان مقدار هارد بک آپ داشته باشد که امری سخت و هزینه بر هست. ۲- ثانیا در روش یونیک لابراتوار هارد ایران زمان بازیابی اطلاعات نهایتا نیم ساعت است که یکی از پارامتر های مهم خدمات را که زمان میباشد را به حداقل رسانده در حالی که برای بازیابی اطلاعات هارد یک ترا بایتی با نرم افزار حتی تا چند روز زمان نیاز هست. چون در این روش انتقال اطلاعات صورت نمیگیرد پس زمانی را که صرف این امر میشد صرفه جویی میشود و صرفا میبایست فایلهای قبل را به هارد معرفی کرد و آن در دسترس قرار بگیرند.

۳- ثالثا از همه مهمتر آنکه چون در این روش ریکاوری به معنا واقعی انجام نمیگیرد و انتقال حتی یک بیت اطلاعات انجام نمیشود پس معایب روش های بازیابی را به همراه ندارد، یعنی پس از ریکاوری هارد به این روش دیگر نمیتوان گفت اطلاعات به صورت ناقص ریکاوری شدند و یا اینکه اصلا بازیابی نشده اند و یا بخشی از فایلها به صورت معیوب بازگردانی شده اند. پس در عمل بازیابی اطلاعات با روش فوق تمامی اطلاعات کامل و بدون هیچ نقصی و یا حتی افت کیفیت و هیچ کم و کاستی در اختیار مشتری قرار میگیرد.

مهم ترین نکته ای که میتوان به آن اشاره کرد و میبایست تاکید کرد آن هست که جداً توصیه میشود از هرگونه دستکاری چنین هارد هایی خودداری کنید تا برای هر گونه عملیات امیدواری باشد و بهترین نتیجه را کسب نمائیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *