تعمیر هارد اینترنال | تعمیرات هارد داخلی کامپیوتر | لابراتوار هارد ایران

تعمیر هارد اینترنال (Internal hard disk) یا همان هارد داخلی کامپیوتر که به دلایل مختلف دچار مشکل شده است با بهترین هزینه و در کوتاه ترین زمان با استفاده از بروزترین دستگاه تعمیر هارد و همچنین ریکاوری و بازیابی اطلاعات هارد کامپیوتر با آخرین تکنولوژی روز دنیا نظیر PC-3000 روسی با تکنیک های خاص در لابراتوار هارد ایران انجام میپذیرد.
رفع ایراد هارد اینترنال کامپیوتر در موارد مختلف نظیر:

تعمیر بد سکتور هارد اینترنال؛

یکی از عمده مشکل هارد داخلی کامپیوتر ایراد بدسکتور میباشد که میتواند عوامل مختلفی مسبب چنین مشکلی شود از قبیل:

• اسمبل نادرست هارد اینترنال PC و لرزش در هنگام کارکرد که در بعضی موارد صدای هارد موقع روشن شدن کامپیوتر به گوش میرسد که نشان از نصب نادرست هارد در کیس دارد و میبایست این ایراد برطرف گردد، در غیر اینصورت میتواند آسیب وارده حتی بیش از ایجاد بدسکتور باشد ولی در چنین شرایطی عمدتا مشتریان به دنبال رفع صدای هارد کامپیوتر هستند، فارغ از اینکه ایراد اصلی خود بدنه کیس غیر استاندارد هست و یا اینکه قطعات به صورت صحیح نصب نشده اند و در هنگام کارکرد صدای تق تق و یا صدای خرخر هارد با گوش میرسد در حالی که اگر همان قطعه در سیستم دیگر نصب شود دیگر صدا ندهد. حال آنکه چه طور لرزش باعث ایجاد بد سکتور میشود را در مقاله ی تعمیر بد سکتور هارد دیسک کاملا توضیح دادیم اما به صورت اجمالی میتوان گفت زمانی که حرکت هارد به صورت صحیح نباشد به مرور زمان سکتور های دچار تاخیر و دیلی میشوند و در صورت مداوت این امر سکتور کاملا از کار افتاده و به بدسکتور فیزیکی تبدیل میشود. و در چنین مواردی فقط دو راهکار وجود دارد، یکی تعویض و جایگزینی هارد جدید و کنار گذاشتن هارد معیوب که بسیار هزینه بر است و دوم تعمیر اصولی هارد دیسک و استفاده مجدد از آن با اطمینان خاطر.

• عدم قرارگیری درست اطلاعات در هارد و مرتب سازی نکردن اطلاعات و یا همان دفرگ هارد ( Hard disk Defragment) که برای بعضی از مشتریان سوال پیش می آید که دفرگمنت هارد چیست؟ در پاسخ ساده میتوان گفت دیفرگ هارد یعنی از بین بردن گپ و یا فضاهایی که در عملیات مکرر نوشتن اطلاعات و پاک کردن بخشی از اطلاعات و مجددا قرار دادن اطلاعات جدید در هارد بلا استفاده مانده و سیستم به جهت جایگزینی میبایست زمان زیادی را برای یافتن فضای آزاد اتلاف کند که این خود باعث کارکرد بیهوده هارد دیسک شده و عمر هارد را کوتاهتر کند و البته اگر عمل دیفرگمنت انجام نشود و فضای هارد بدون استفاده بماند خود سبب ایجاد بد سکتور هارد میشود.

• ویروسی شدن هارد دیسک در بعضی موارد باعث ایجاد بدسکتور در هارد میشود اما چگونه؟ یک حالت به این شکل هست که خود ویروس نقش خراب کردن سکتور های هارد را دارد و در حالت دیگر به خاطر ساز و کار زیاد ویروس در هارد و بالا بردن کارکرد آن عمر مفید هارد را کاهش داده و سکتور را خراب میکند. این بدان معناست که فرض کنید عمر مفید یک سکتور در هارد مثلا n بار عمل خواندن و یا نوشتن باشد و وجود ویروس باعث شود خیلی زود این تعداد به اتمام رسد، پس در چنین حالتی با اینکه شما تصور میکنید خیلی کم از هارد استفاده کرده اید اما عمر مفید سکتور به پایان رسیده و باعث ایجاد بدیکتور در هارد دیسک شما شود. حالت دیگر هم ترکیبی از همان حالت دفرگ نشدن هارد و فعالیت ویروس است که حالتی که فضای هارد ظاهرا آزاد و قابل استفاده است اما در عمل فایل تخریب شده ویروس چنین اجازه ای را به سیستم عامل نمیدهد و مانند آنچه در بالا گفته شد سبب ایجاد بدسکتور میگردد.

• استفاده از منبع تغذیه غیر استاندارد و یا ضعیف که توانایی تامین توان مصرفی سیستم را نداشته باشد که یکی از حساس ترین قطعات کامپیوتر هارد دیسک میباشد که در صورت کم بودن توان منبع تغذیه جزء اولین قطعاتی است که ممکن است دچار مشکل شود. گاهی این آسیب به یک باره به هارد وارد میشود که سریعا نمایان میشود مثلا برد الکترونیکی صدمه میبیند و هارد روشن نمیشود، اما مشکل اساسی اینجاست که ممکن است این صدمات آنقدر کوچک باشد به چشم نیآید و در صورت تداوم این امر سبب آسیب های متفاوتی به هارد نظیر بد سکتور و … ، حال سوال است که چه طور این اتفاق رخ میدهد؟ وقتی جریان صاف و بدون هارمونیک به هارد نرسد طبیعتا ساز و کار مکانیکی هارد دچار مشکل میشود و همان اتفاقی رخ میدهد که در صورت اسمبل نادرست هارد پیش می آمد و یا زمانی که شوک الکتریکی وارد شود سکتوری از هارد که در حال خواندن و یا نوشتن است دچار اختلال شده و از کار افتاده و به بد سکتور منجر میشود.

• در نظر نگرفتن طول عمر مفید هارد دیسک یا استفاده بیش از حد و با فشار زیاد از هارد که منجر به کاهش طول عمر مفید هارد میشود. همانطور که در بالا اشاره شد عمر مفید یک سکتور برای عملیات خواندن و یا نوشتن به طور مثال n بار میباشد که در شرایط استاندارد میتوان از آن بهره برد اما گاهی به سبب عدم رعایت شرایط استاندارد این عمر مفید کاهش پیدا میکند. به طور مثال فشار زیاد در حین عملیات خواندن و نوشتن و مداومت این عمل، در مورد تعداد معدودی فایل ، خیلی سریع به دفعات زیادی پروسه read , write انجام میگیرد. به طور مثال سکتور های درگیر فایل های مربوط به سیستم عامل که مدام در حال استفاده هستند به سرعت عمر مفیدشان به اتمام رسیده و دچار بدسکتور میشوند. تجربه نشان داده در بیشتر هارد اینترنال ها عمدتا قسمت های ابتدایی و یا مناطق درگیر با سیستم عامل و ویندوز بیشتر از قسمت های دیگر هارد دچار آسیب بد سکتور شده اند. حال اگر برنامه هایی که در پشت پرده ویندوز در حال اجرا باشند زیاد فعالیت کنند و یا اینکه تعداد زیادی برنامه فعال باشند، کارکرد هارد بالا رفته و باعث کوتاهی عمر مفید هارد دیسک میشود. مواردی همچون ویروس و یا بد افزار ها (Ransomware) میتوانند این نوع فعالیت هایی غیر مفید هارد را افزایش داده و نتیجتا به کاهش عمر مفید هارد منتج شود.
تعمیر هارد اینترنال لپ تاپ؛

تعمیر هارد اینترنال برای لپ تاپ هم امکان پذیر هست، اگر چه عبارت هارد اینترنال عموما به هارد های داخلی کامپیوتر اطلاق میشود اما معنی لغوی آن برای هر نوع هارد ۲.۵ اینچی و یا ۳.۵ اینچی صحیح میباشد.
دسته ای از کاربران به دنبال تعمیر نرم افزاری هارد لپ تاپ هستند اما به جرعت میتوان گفت به جز معدود ایرادات نرم افزاری، رفع مشکلات سخت افزاری و بدسکتور فیزیکی هارد به این روش غیر ممکن است. میتوان گفت اگر نرم افزار های تعمیر هارد لپ تاپ چنین قابلیتی را داشتند عملا وجود دستگاه تعمیر هارد لپ تاپ بی معنی بود و یا هزینه برای تهیه چنین تجهیزاتی غیر منطقی و اقتصادی میشد.
تمامی مواردی را که در مورد هارد داخلی کامپیوتر اشاره کردیم میتوان به تعمیر هارد اینترنال لپ تاپ نیز تعمیم دهیم. بعلاوه مواردی در مورد هارد نوت بوک وجود دارد که میتواند آسیب وارد کند، به طور مثال موضوع پرتابل بودن لپ تاپ و امکان ضربه خوردن هارد آن و یا تکان هایی که منجر به بدسکتور شدن میشوند.
در مورد منبع تغذیه لپ تاپ هم باید به موضوع اینکه ممکن است جریان از باتری و یا آداپتور تامین شود و هر کدام میتوانند آسیب های مربوط به خود را داشته باشند. گاهی سوال پیش میآید که استفاده از باتری لپ تاپ صحیح تر است یا آداپتور و یا اینکه اگر بدون باتری به تنهایی از آداپتور استفاده شود خطرناک هست یا خیر؟ اولا باید گفت پرداختن به این موضوع در حیطه تخصصی لپ تاپ است و ثانیا باید گفت نحوه ساز و کار نوت بوک به گونه ای است که تامین جریان الکتریکی مدار هارد دیسک ارتباطی به باتری و آداپتور ندارد و نمیتواند چنین امری مشکل ساز باشد مگر آنکه در مورد خاصی از برند و با ضعف طراحی مخصوص به خود.
مورد خاصی دیگری که دیده میشود وجود هارد با دور موتور 7200 rpm که به جهت همین سرعت بالاتر حساسیت بیشتری دارند و دیده میشود که آسیب های مخصوص به خود را دارند.
مرکز تعمیرات لابراتوار هارد ایران، تخصصی ترین مرکز تعمیر هارد دیسک در ایران در زمینه رفع ایراد انواع های هارد های ۲.۵ اینچی و ۳.۵ اینچی در برند های مختلف نظیر وسترن دیجیتال ، سیگیت ، توشیبا .WD ,Seagate ,Toshiba , … آماده ارائه خدمات به هم میهنان گرامی و تمای ارگان ها و سازمان ها میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *